Świetnie wykształceni, z bogatym doświadczeniem zawodowym zdobytym w pracy w korporacji, postanawiają wykorzystać nabyte umiejętności i zakładają firmy. Dlaczego teraz jest odpowiedni moment na własny biznes?
Korporacje przestały być synonimem sukcesu
Jeszcze kilkanaście lat temu praca w korporacji była czymś unikatowym i prestiżowym. Stanowiła szansę na szybki rozwój. Posiadanie korporacyjnego stanowiska było często dużym sukcesem i stanowiło o prestiżu danej osoby. Ludzie wiązali się z korporacjami, ponieważ chcieli zdobyć doświadczenie, rozwijać się, mogli realizować ciekawe projekty oraz być częścią dużej struktury międzynarodowej.
Obecnie korporacje zatrudniają tysiące Polaków, a skojarzenia z tym miejscem pracy nie są już tak pozytywne jak dawniej. W ciągu ostatnich kilku lat zatrudnienie w korporacji przestało nosić znamiona wyjątkowości, a w dużych polskich miastach stało się wręcz masowe.
Po 10-20 latach działalności korporacji w Polsce, zaczęto zauważać już nie tylko jej plusy, ale coraz więcej wad. Często korporacje uznawane są jako środowisko nieprzyjazne, przejściowe miejsce pracy dla ludzi świeżo po studiach, które młodym ludziom zapewnić ma dobry start w przyszłość i doświadczenie.
Każda z największych międzynarodowych korporacji posiada już swoje biura w Polsce. Zatrudniają młodych ludzi, którzy średnio mają 27-30 lat – na próżno szukać tam doświadczonych managerów z ponad 20-letnim stażem pracy, czyli ludzi po 50-tce. Dlaczego widoczna jest taka tendencja? Z badań przeprowadzonych przez TNS na zlecenie marki Tiger wynika, że w wieku 27-30 lat efektywność pracowników jest największa, a na dowód tego aż 40% pracowników warszawskich korporacji regularnie zostaje w biurach po godzinach.
Własny biznes szansą na odnalezienie się na rynku pracy
Wielu pracowników korporacji uważa, że to nie tylko dobra szkoła umiejętności zawodowych, ale także życia. Dlatego po latach ciężkiej pracy w korporacji, doświadczeni pracownicy odchodzą i nie mogąc odnaleźć się na rynku pracy, zakładają własne firmy.
Potwierdzają to wyniki badań Barometru Przedsiębiorczości wykonanego przez Dom Badawczy Maison na zlecenie „Dziennika Gazety Prawnej”. Najczęściej na założenie własnej firmy decydują się osoby ze sporym doświadczeniem życiowym – w Polsce są to głównie mężczyźni po 55 roku życia (32 proc. Respondentów). Na własny biznes decydują się też osoby w wieku 45-54 lata i stanowią aż 24 proc. Przedsiębiorców. Natomiast 7 proc. przedsiębiorców to osoby w wieku od 18 do 24 lat.
Własna firma brzmi dumnie. Niestety od pomysłu do założenia firmy droga jest daleka. Samo założenie działalności gospodarczej nie sprawia trudności. Niestety problemy zaczynają się, gdy wybieramy jej profil i szukamy pomysłu na działalność. Dlatego też decyzja o założeniu firmy powinna być przemyślana.
Co zrobić, gdy szukasz pomysłu na biznes:
1.Zobacz, jakie masz predyspozycje i umiejętności.
2. Zweryfikuj, jakie są Twoje doświadczenia.
3. Sprawdź, czym dysponujesz, czy będziesz pracować sam czy z zespołem.
4. Poszukaj rynkowych nisz.
Jeśli zdecydujemy się na branżę, którą znamy, mamy o wiele większe szanse na sukces. Biorąc na warsztat zupełnie obcą dziedzinę, skazujemy się na konkurowanie z doświadczonymi firmami, z którymi trudno wygrać w walce o klienta.
Chcąc realizować się poprzez prowadzenie własnej firmy, czuć niezależność i bezpieczeństwo, warto zdecydować się na prowadzenie biznesu na zasadzie franczyzy. Według Polskiej Organizacji Franczyzodawców polski rynek franczyzowy wzrósł w ciągu ostatnich 13 lat z 50 do ponad 900 firm i tendencja jest rosnąca. Nie ma więc wątpliwości co do tego, że to bardzo dobry moment dla nowych przedsiębiorców, którzy chcą otworzyć własny biznes i mieć gwarancję sukcesu.
Model franczyzowy BNI to najlepszy pomysł na własny biznes
BNI to międzynarodowa organizacja rekomendacji biznesowych dla osób, które dążą do rozwoju przedsiębiorczości i zmiany sposobu prowadzenia biznesów na świecie. BNI jest modelem franczyzowym o światowej reputacji, sprawdzonym system, który rozwija firmy przedsiębiorców MŚP w każdym środowisku gospodarczym i w 72 krajach na wszystkich kontynentach. BNI to organizacja posiadająca dobrą strukturę organizacyjną i sprawdzony proces zarządzania grupami i regionem zrzeszającym przedsiębiorców.
Każdy franczyzobiorca BNI otrzymuje gotowy model biznesowy, do którego dostosowuje swoją działalność. Jednocześnie zachowuje niezależność w zarządzaniu zespołem, nadzorowaniu procesami. Staje się biznesowym liderem, którzy odgrywa znaczącą rolę w swojej społeczności, ponieważ ma realny wpływ na rozwój biznesu i wspiera w prowadzeniu lokalnych firm. Ponadto, uczestnicząc w licznych szkoleniach, konferencjach i kontaktując się z przedsiębiorcami z całego świata, rozwija swoje kompetencje menadżerskie.
Franczyzobiorca BNI pełni funkcję Dyrektora Zarządzającego w organizacji, rozwija region BNI i tworzy nowe grupy, do których zaprasza lokalnych przedsiębiorców.
Podsumowanie
Podczas gdy korporacje przestały kojarzyć się z idyllą i zaczęły stanowić wyłącznie miejsce pracy dla młodych ludzi, pragnących zdobyć umiejętności zawodowe, doświadczeni menadżerowie zakładają własne firmy, by wykorzystać umiejętności i zrobić kolejny krok w swojej karierze. Szukając pomysłu na biznes, nie trzeba szukać daleko. Warto skorzystać z gotowych już modeli franczyzowych, jak BNI, i dostosować do niego swoją działalność. Model BNI to międzynarodowa franczyza oferująca niezależność oraz prestiż i realny wpływ na lokalną społeczność przedsiębiorców. Dowiedz się więcej tutaj.